صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / سینمای شهر، مؤسسه /

فهرست مطالب

سینمای شهر، مؤسسه


آخرین بروز رسانی : جمعه 6 تیر 1399 تاریخچه مقاله

سینمای شهر، مؤسسه \ moºassese-ye sīnemā-ye šahr \ ، مؤسسه‌ای دولتی برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در صنعت سینما، واقع در شرق باغ‌فردوس، خیابان طوسی، منطقۀ 1 شهرداری تهران. 
این مؤسسه در 1372 ش، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأسیس شد و زیرمجموعۀ معاونت سینمایی این وزارتخانه قرار گرفت. مؤسسۀ سینمای شهر به طراحی، نظارت، تأمین و تجهیز و بازسازی سینماهای خصوصی در سراسر کشور مشغول است. سینماهای دولتی حق استفاده از تسهیلات این مؤسسه را ندارند. 
براساس مادۀ 161 برنامۀ سوم و مادۀ 105 برنامۀ چهارمِ توسعۀ اقتصادی کشور، دولت موظف به تأمین مشوقهایی برای احیای صنعت سینما و ترغیب بخش خصوصی به این صنعت شد. ازاین‌رو، 60٪ کل سرمایۀ احداث یک سینما به‌صورت بلاعوض توسط دولت تأمین می‌شود. نظارت بر اجرای این مصوبات بر عهدۀ موسسۀ سینمای شهر است. 
سازندگان سینما در صورت استفاده از تسهیلات این مؤسسه، ملزم به رعایت استانداردهای بین‌المللی در ساخت سینماها هستند. این مؤسسه با استفاده از 4 نفر طراح سالنهای سینمایی که در این زمینه دانش و تجربۀ کافی دارند، از احداث سینماهای غیراستاندارد جلوگیری می‌کند؛ از همین رو، برای پیشگیری از خطاهای احتمالی در ساخت سینماها، جزوه‌هایی تهیه کرده است که به‌صورت رایگان برای کلیۀ شرکتهای ساختمانی ارسال می‌کند. 
بدین‌ترتیب، موسسۀ سینمای شهر نهادی مشاوره‌ای، نظارتی و حمایتی است؛ ازاین‌رو، حق خرید تجهیزات سینمایی را ندارد. تهیۀ این تجهیزات که شامل آپارات، پرده، صدا و جز آنها ست، پس از تعیین نوع کالا به شرکت پشتیبانی و تجهیز سینمای ایران محول می‌شود. این شرکت توسط بنیاد سینمایی فارابی، موسسۀ سینمای شهر و بنیاد رسانه‌های تصویری تأسیس گردیده است. 
ارکان موسسۀ سینمای شهر عبارت‌ است از: مجمع عمومی، هیئت عامل، امور مالی، امور اداری، و امور استانها. مجمع عمومی متشکل از معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران بنیاد سینمایی فارابی، مرکز سینمای مستند تجربی، انجمن سینمای جوان و موسسۀ رسانه‌های تصویری است. جلسه‌های مجمع عمومی هر دو سال یک‌بار تشکیل می‌شود. انتخاب مدیرعامل و بررسی وضعیت مؤسسه بر عهدۀ مجمع عمومی است. هیئت عامل متشکل از مدیرعامل، یک نفر قائم‌مقام مدیرعامل و یک خزانه‌دار است. 
موسسۀ سینمای شهر در 1372 ش در ساختمان بنیاد رسانه‌های تصویری واقع در خیابان ولیعصر آغاز به کار کرد، اما در 1374 ش به محل کنونی آن در باغ‌فردوس تجریش انتقال یافت. این ملک که حدود 700 مـ2 مساحت دارد، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به برگزارکنندگان جشنهای فرهنگ و هنر شیراز تعلق داشت و پس از پیروزی انقلاب، مدتی به‌صورت خوابگاه در اختیار مرکز آموزش فیلم‌سازی قرار گرفت؛ سپس مرکز آموزش فیلم‌سازی به این مکان منتقل شد و  
سرانجام در 1374 ش، به موسسۀ سینمای شهر اختصاص یافت. 

مأخذ

 مسچی، مجید (مدیر عامل مؤسسۀ سینمای شهر)، مصاحبه با مؤلف.

علی‌محمد مرادیان منفرد
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: